Kerstmarkt op Binnenrotteplein door Ad Ondernemen

Een gezellig aangeklede kerstmarkt op de Binnenrotte, meer dan 35 kraampjes met hapjes uit verschillende wereldkeukens, kerstversiering, handgemaakte producten en spelletjes. Geheel verzorgd door studenten van de Ad opleiding Ondernemen. […]

Een gezellig aangeklede kerstmarkt op de Binnenrotte, meer dan 35 kraampjes met hapjes uit verschillende wereldkeukens, kerstversiering, handgemaakte producten en spelletjes. Geheel verzorgd door studenten van de Ad opleiding Ondernemen.

De honderdtachtig eerstejaarsstudenten van de Associate degreeopleiding Ondernemen zijn al enkele maanden aan het werk voor deze kerstmarkt, die op 15 december plaatsvindt op het Binnenrotteplein, het plein waar op dinsdag en zaterdag de weekmarkt wordt gehouden. Bekijk het event ook op Facebook!

Hoe organiseer je een markt?

Het organiseren van zo’n groot evenement heeft veel voeten in de aarde: hoe pak je het aan? Hoe gaat de markt eruit zien? Welke producten wil je aanbieden? Hoe ga je het financieren en met wie ga je samenwerken? In groepjes werkten de Ad’ers aan de verschillende opdrachten. Voor sommigen betekende dat vooral het bedenken van een goed product. Eerst een concept uitkristalliseren, het product toespitsen op een doelgroep, de kosten begroten en in de hand houden. Anderen gingen aan de slag met de organisatie van het evenement. Je hebt vergunningen nodig, waar haal je de kraampjes vandaan, hoe ga je het aankleden?

Eten uit multicultureel Rotterdam

“Op de markt bieden we veel etenswaren aan. Lekkere koffie, verschillende hapjes, zelfgebakken koekjes. Lekker eten hoort toch een beetje bij kerst. Omdat we zelf thuis allemaal verschillende kersttradities en eetgewoonten hebben, leek het ons leuk dat ook terug te laten komen in wat we aanbieden. Er zijn dus onder andere Surinaamse en Marokkaanse hapjes maar ook oerhollandse oliebollen”, zegt Sophie Dekker, één van de organisatoren van de markt. Zelf houdt ze zich bezig met de communicatie. “We hebben de pers benaderd en we hopen dat er veel aandacht aan geschonken gaat worden, bijvoorbeeld op Radio- en tv Rijnmond, FunX en in Metro. Onze sponsor Intraplant zet een vijf meter hoge kerstboom neer, die versierd mag worden door basisschoolleerlingen uit de buurt. Die gaan we uitnodigen om zelf kerstversiering te maken en in de boom te hangen.”

Goede doelen

Het maatschappelijke aspect is dus niet vergeten. De uitwisseling met de basisscholen gaat niet alleen om met versieren van de boom. Aan de klassen die meedoen leggen de studenten ook alvast uit wat het belang van is ondernemerschap. Verder wordt er kerstversiering geschonken aan gezinnen die het zich niet kunnen veroorloven die te kopen en er worden nog meer goede doelen bedacht. Maar er is vooral ook veel te zien en te doen op de markt. Kerstmannen gaan zorgen dat er aanloop blijft komen naar de kraampjes en je kunt meedoen aan het spel ‘hang-je-rijk’. Wat dat precies is? “Kom zelf maar kijken!”, vindt Sophie.

Echt ondernemen

Gyzlene Kramer-Zeroual, programmamanager van de opleiding is enthousiast: “Door deze kerstmarkt leren mijn studenten in de praktijk. Dit is écht ondernemen met een Roterdamse aanpak. Pas geleerde kennis en vaardigheden kunnen ze direct toepassen. De groepjes die producten aanbieden doen dat vanuit hun eigen bedrijfjes. Naast het daadwerkelijk bedenken van een concept en met elkaar samenwerken leren de studenten ook financiering rond krijgen, leveranciers vergelijken, onderhandelen en trends en ontwikkelingen spotten en benutten. Dit alles komt samen in een plan van aanpak en een businessplan. Tussendoor zijn er verschillende beoordelingsmomenten, met uiteindelijk de markt zelf als eindproduct.”

Om de markt te kunnen realiseren hebben de studententeams de samenwerking gezocht met onder meer de gemeente Rotterdam, kredietverstrekker Qredits en vele sponsoren. De docenten van de opleiding begeleiden de studenten als ‘business coach’, elke donderdag is er een ‘ondernemerstuin’ waar de studenten advies krijgen en kunnen toetsen of ze op de goede weg zijn. In die ‘tuin’ krijgen ze ook leerzame workshops en inspirerende gastlessen van ondernemers uit de stad, zoals de masterclass van de organisatoren van de Swan Market. Deze lessen bieden de jonge ondernemers onder meer praktische handvatten voor het opzetten van een eigen zaak.